Simposi d'aprenentatge globalitzat i per projectes - Presentació

Presentació     Prog rama Comunicacions Organització

PRESENTACIÓ

Des de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona hem convocat un simposi sobre aprenentatge globalitzat i per projectes. El Simposi tindrà lloc el dies 23 i 24 de novembre de 2018 al campus de Bellaterra de la UAB i combinarà l’intercanvi d’experiències de treball, amb l’exposició de plantejaments acadèmics que hi donen suport.

Pretenem afavorir un aprenentatge escolar que sigui útil per formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, amb prou eines i coneixements per ser autònoms i capaços de resoldre els reptes vitals en cooperació amb els altres. Ens trobem que tot el que passa a la vida real, tot el que és autèntic, no està fragmentat ni simplificat, sinó que és únic, global i complex. Però els processos d’aprenentatge que es plantegen a l’escola sovint tendeixen a fragmentar i simplificar el coneixement amb la lloable intenció de fer-lo més assequible. D’una banda, al llarg de la història de la humanitat, el volum de coneixements ha anat augmentant i aquest fet ha provocat l’especialització creixent de les disciplines, disciplines que es van traslladant al món escolar en forma de matèries o assignatures. D’altra banda s’ha posat confiança que es podien aprendre els diferents components d’un coneixement que més tard acabaria completant-se.

Ara ens trobem que cada cop més docents veuen que aquesta forma de treballar implica una fragmentació del coneixement que no existeix en la vida real i un allunyament de l’alumne del veritable objecte de l’aprenentatge i el coneixement, donar resposta a les grans i petites preguntes que la vida ens planteja. És per això que actualment són molts els centres que veuen necessària una mirada global i complexa de l’aprenentatge. Docents que entenen que aprendre és un acte intencional i que només allò que respongui a una necessitat dels alumnes té possibilitats de romandre com un aprenentatge rellevant. Que els aprenents tinguin consciència d’aprendre per a la vida facilita que els aprenentatges siguin significatius.

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.