La veu, la música i la paraula: jocs i creacions

Modalitat: curs presencial.
Adreçat a: professorat d'educació primària, secundària i de cicles formatius.
Durada: 20 hores.
Calendari: del 9 al 13 de juliol de 2018.      Horari: de 16 a 20h.
Lloc de realització: ICE de la UAB, Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau a Barcelona.  
Professorat: Mariona Sagarra i Trias, cantant, compositora i professora de llenguatge musical i direcció. 
Preu: 80€
Codi curs: 30096          Correu electrònic de contacte: ice.santpau@uab.cat

Formulari d'inscripció

Presentació:
És una proposta per apropar-nos al món de la veu cantada i parlada, a la màgia de les paraules i la música des de la naturalitat. L’emissió i coneixement de la veu, els sons de les paraules que diem, les que existeixen i les que ens inventem. Recitem amb el nostre cos i la nostra respiració, component-li una música, ballant el seu ritme i escoltant els seus silencis. Juguem amb l’onomatopeia. Treballem peces musicals, vàries veus, sons del jazz, ètnics, polifonies i creacions sonores. Propostes didàctiques de veu, poesia i música. Eines i recursos.

Objectius:

  • Treballar activament la veu i el cos. Conèixer l’anatomia corporal i vocal: Respiració, relaxació muscular, col·locació corporal, articulació del so, ressonàncies, vocalitzacions...
  • Millorar l’emissió de la veu cantada i parlada. Adquirir seguretat a l’hora de dir un text poètic, o cantar una peça: intensitats, modulacions, interrelació amb els altres alumnes.
  • Crear jocs: la paraula musicada, la música ballada. Audicions i projeccions de vídeos.
  • Treballar la creació en grup, treball col·lectiu.
  • Propostes didàctiques de poesia, veu i música. Donar eines i recursos per als mestres i pedagogs que serveixin per desenvolupar idees i materials per als futurs alumnes: nens i nenes, joves,...

Continguts:

  • Treball actiu de la veu: Respiració, relaxació muscular, col·locació corporal, articulació del so, ressonàncies, vocalitzacions,...
  • Aprofundir en la investigació del so i les seves múltiples formes d’utilitzar la veu: Improvisació i creació a l’instant. Aprendre a alliberar la veu en favor de les aptituds personals de cada participant. Recerca i pràctica de les màximes possibilitats expressives.
  • Treball de peces musicals i de textos (si ho requereixen els participants). Dir, expressar, articular i escenificar textos i poemes, fragments teatrals, parlaments o discursos, partitures musicals,...  Prenent punts de partida com ara:
    • La Melodia.  El so individual exposat en la col·lectivitat, és a dir, creació de teixits sonors, espaials, el so físic. Cantar cançons a cànon o a dues veus ballant-les.
    • Ritmes amb la veu, improvisacions rítmiques tant sonores com físiques. Simetries, lateralitats, tempo,...
    • Harmonia fent especial atenció a l’escolta  col·lectiva, integrant línies melòdiques, integrant la melodia i el ritme. Jocs d’espais sonors i físics.
    • Sentiment en la interpretació. treballar algun poema o text implicant el sentiment i les dinàmiques: ràbia, alegria, fort, fluix, lent, ràpid,...

Metodologia:

  • En la primera fase d’una classe col·lectiva farem un treball de cos (relaxació, respiració diafragmal, mobilitat d’articulació, distensió de columna,...) i escalfament vocal (vocalitzacions, ressonàncies,...) per tal d’homogeneïtzar i propiciar l’escalfament general dels participants en el curs.
  • La segona fase serà a base del treball de so-espai, veu-moviment, veu-text-improvisació, paraula-joc, creació individual i/o col·lectiva en grups: composició vocal i/o musical a partir d’un poema, jocs d’endevinalles utilitzant la paraula i el cos. Creació i dinamització de jocs: la paraula dita, la paraula musicada, la paraula ballada. I incorporarem tot el que pot aportar la didàctica en el grup, interactuant amb les altres persones del curs des del silenci o món parlat, sonor, teatral, ballat i la relació sistemàtica entre totes aquestes propostes. L’escolta i l’emissió del so i la paraula.

També crec interessant una certa atenció a la improvisació vocal en el sentit més lliure. És a dir, provocar situacions de moviment i espais on la veu posada en el text o en el so hagi de buscar els seus recursos: intensitat, crit, xiuxiueig, rítmica,... Treball del recurs improvisació i creació a l’instant. 

La finalitat d’aquestes classes és l’enriquiment i el coneixement ampli de les possibilitats de la veu en tota la seva dimensió per poder així, fer-ne bon ús i aplicar-la correctament i amb coneixement de causa en un futur. L’experimentació personal de la veu i tot el seu entorn, ja sigui en el context laboral com físic o psicològic, és essencial per adquirir seguretat a l’hora de presentar-se en públic. Oferirem eines i recursos que als mestres i pedagogs els siguin útils a l’hora de desenvolupar idees i materials per als seus alumnes o/i les seves pròpies pràctiques. Audicions i vídeos. Temps d’escolta i observació.

Avaluació i certificació: 
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat per part de cadascuna de les persones assistents. En aquest curs es valorarà l’actitud i implicació de les persones assistents davant les propostes, la seva integració i participació en el grup a classe, i la predisposició natural per comprendre, interpretar i relacionar la matèria que s’ofereix, les actituds i el compliment en la realització dels exercicis i/o treballs proposats per la professora. L’avaluació serà acreditativa, formativa (reguladora de l’ensenyament) i formadora (reguladora de l’aprenentatge). Oferirà informació i serà útil tant per l’alumne com per al professor/a.
 

Formulari d'inscripció