Parlem d'art: les estratègies de pensament visual com a eina educativa

Modalitat: curs presencial.
Adreçat a: professorat de tots els nivells educatius.
Durada: 20 hores.
Calendari: del 9 al 13 de juliol de 2018.      Horari: de 9.30 a 13.30h.
Lloc de realització: Museu Picasso de Barcelona i Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Professorat: Daniel Paunero i Inmma Pérez, del Centre Atlántico de Arte Contemporáneo. Esther Fuertes, del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Maria Alcover, Anna Guarro i Vanesa Rojas, del Museu Picasso de Barcelona.
Preu: 80€
Codi curs: 30086          Correu electrònic de contacte: ice.santpau@uab.cat

Places exhaurides

Presentació:
Les estratègies de pensament visual (VTS), utilitzades a escoles i museus d’arreu del món, exerciten les habilitats verbals i comunicatives a partir de les obres d’art. Fomenten el pensament crític i creatiu, l’autoestima i la inclusió dels participants. Per això es proposen com una eina educativa molt útil per treballar amb la diversitat i amb infants i adults amb capacitats diferents. Des de l’experiència de tres museus d’art que treballem directament amb escoles, proposem una formació pràctica en aquesta metodologia, que fomenta l’aprenentatge a partir del debat i els interessos de l’alumnat.

Objectius:

• Prendre contacte de la metodologia de les VTS des d’un punt de vista teòric i pràctic.
  • Reflexionar sobre les possibilitats d’aplicació d’aquesta metodologia en diferents contextos d’aprenentatge.
  • Descobrir la potencialitat de les VTS com a eina d’aprenentatge transversal, que integra en la seva pràctica diferents competències educatives:
    • Aprendre a aprendre, d’autonomia i iniciativa personal, social i ciutadana, comunicativa lingüística i cultural i artística.
  • Identificar el VTS com a una eina inclusiva per treballar amb grups d’alumnes de diferents capacitats i habilitats lingüístiques i en contextos de diversitat cultural.

Continguts:

• La nostra relació amb l’art i l’aprenentatge: per què les VTS?
  • Bases teòriques i elements principals de la metodologia.
  • Per què el VTS és una metodologia que situa a l’alumne en el centre de l’aprenentatge?
  • Les VTS i els mecanismes d’aprenentatge de l’individu.
  • Requisits necessaris per aplicar la metodologia.
  • Imatges i criteris de selecció.
  • El mètode més enllà de l’art: altres camps d’actuació?
  • Pràctiques de la metodologia a les sales dels dos museus.
  • VTS com a punt de partida d’altres experiències educatives (exploracions artístiques, projectes de recerca interdisciplinari, educació en valors, tutoria, etc.)

Metodologia:

• Presentacions teòriques.
  • Debats.
  • Pràctiques davant d’obres d’art a les sales dels Museus.
  • Tallers.

Observacions:
Les sessions a cada museu seran:
Museu Picasso de Barcelona – Plaça Sabartés, n.1, Barcelona. Dies 9 i 12 de juliol de 2018.
Museu Nacional d’Art de Catalunya - Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, Barcelona. Dies 10, 11 i 13 de juliol de 2018.

El curs s'impartirà en català i en castellà.

Avaluació i certificació:
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat per part de cadascuna de les persones assistents. L’avaluació serà contínua.

Formulari d'inscripció