Viu a la UAB

"Sentia que podia aportar el meu granet de sorra en projectes de turisme sostenible"

Per a Lorena Villar, alumni de l'Escola de Turisme i Direcció Hotelera (EUTDH) amb 20 anys d'experiència en la promoció de destinacions, la formació continuada i la motivació són la base de l'èxit. Ho va explicar des de Miami als estudiants, i ho reitera en aquesta entrevista.
 

28/02/2018

- Perquè vas decidir estudiar turisme? 
La veritat és que sempre he sentit una certa admiració per aquelles persones que han tingut clara la seva vocació des de ben joves i han treballat per aconseguir les seves metes sense haver de parar-se a pensar massa en el camí. No és el meu cas. Jo vaig decidir estudiar turisme precisament perquè no tenia clar a què em volia dedicar. M'apassionava viatjar, els idiomes, el coneixement de noves cultures i la carrera de turisme, al tractar-se d'una carrera multidisciplinària que oferia moltes possibilitats professionals, s'adequava perfectament al meu moment vital.
 
- La teva primera experiència professional van ser pràctiques a l'entitat de promoció turística autonòmica de les Illes Balears, què et va aportar aquesta primera fase de la teva carrera? 
El cert és que la meva experiència a IBATUR, l'actual Agència de Turisme de les Illes Balears, va marcar la meva trajectòria professional des dels primers anys de carrera, ja que la meva experiència va tenir lloc durant el meu període de pràctiques obligatòries. Va ser una experiència molt enriquidora que em va donar l'oportunitat de conèixer com s'organitza un organisme de promoció turística, com es materialitza aquesta promoció i la importància d'aquests organismes dins del sector turístic.
 
- I així va ser com vas decidir endinsar-te més en el món de la promoció de destinacions, a través d'un màster que oferia l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB…
Sí, vaig estudiar el Postgrau en Promoció d'Empreses i Productes Turístics a l'Escola perquè vaig descobrir la meva passió per la promoció de destinacions després de les meves pràctiques en un organisme de promoció turística.
 
- Professió que, precisament avui, estàs desenvolupant a la Oficina de Turisme espanyola de Miami, en part gràcies a la Beca Turisme d'Espanya. ¿Recomanaries als estudiants de l'Escola a animar-se a demanar la beca? 
La Beca Turisme d'Espanya és una oportunitat excepcional de tenir una experiència professional a l’estranger dins del sector turístic. Recomanaria encaridament aquesta experiència a qualsevol recent graduat, ja que, a través del treball en aquestes oficines de promoció, s'aconsegueix adquirir una visió global no només de l'estructura del sector turístic d'Espanya, sinó del mercat del lloc de destí. I, precisament, totes aquestes competències poden resultar molt valuoses a qualsevol empresa o organisme una vegada finalitzada la beca.
Així que recomanaria a tots els interessats a especialitzar-se en la promoció turística que no deixin passar l'oportunitat de presentar la seva candidatura, perquè ells podrien ser el pròxim becari de Turespaña!
 
- Què és per tu Espanya com a destí? 
Espanya és una destinació líder en l'àmbit mundial i no és casualitat. Espanya no només és un destí atractiu per la seva història, diversitat cultural, tradicions, i característiques geogràfiques, sinó també perquè el sector ha treballat en una constant generació de valor, aconseguint que aquesta oferta turística evolucioni i sigui competitiva.
 
- Què és el que més t'agrada del teu dia a dia com a responsable de màrqueting i relacions comercials entre empreses, turoperadors i clients interessats en el territori espanyol?
El que més m'agrada de la meva feina és poder contribuir al desenvolupament del sector turístic d'España, un dels principals motors del país. En el meu dia a dia, em satisfà enormement recolzar als professionals del turisme en origen a vendre el destí Espanya, ja que aquests tenen el poder d'influir a futurs viatgers. Dissenyar estratègies de promoció i accions de màrqueting que apropin l'oferta i la demanda, així com estudiar el mercat, són tasques que realment gaudeixo i que em fan créixer cada dia com a professional. 
 
- Com està canviant el màrqueting digital en la manera de viatjar i decidir-se per un destí?
Les noves tendències en el màrqueting digital estan canviant la manera de relacionar-se: les xarxes socials, els meta-buscadors, el SEO, el big data, les apps de viatge, els chatbots, els influencers...  són factors clau en què les empreses turístiques han d'estar al dia per ser competitius. Ens trobem en un escenari en el qual, per una part, el turista pren decisions molt més informades i per una altra, el proveïdor turístic té molta més informació sobre el seu client i pot enviar-li missatges específics i immediats en moments clau.
Actualment, a través d'una bona estratègia de màrqueting digital, és possible acompanyar al client potencial durant tot el seu procés de compra des de la inspiració, la investigació, la comparació, fins a arribar al moment de la compravenda. Abans no es podia fer una segmentació tan específica i la seva avaluació era molt més complexa. Avui en dia, amb les eines de màrqueting digital és molt més senzill saber qui és qui, què busca i on es troba el nostre client.
 
- Tal com ja vas comentar durant la teva xerrada amb els estudiants, tu no has parat de formar-te per seguir al dia de les noves tendències dins d'aquest àmbit que està despuntant en el turisme…

La formació continuada per mi sempre ha sigut un estil de vida. M'agrada estar al dia dels nous avenços tecnològics i les noves tendències. Es podria dir que m'agrada viure en el present, però també una mica en el futur. M'apassionen les noves tecnologies i qualsevol innovació que ens faci la vida més fàcil, més conscient i que aporti alguna millora a la humanitat.


 
- A part del màrqueting digital, quin altre tipus de formació continuada has triat i per què?

Les decisions quant a la meva formació s'han basat principalment en interès personal i professional. Sempre han sigut una barreja dels dos. Posteriorment, gràcies als meus anys d'experiència com a responsable de màrqueting a les Oficines de Promoció Turística d'Espanya a l'exterior i de la meva tasca en consultoria uns anys abans, vaig ser molt conscient del poder de l'activitat turística com a motor econòmic d'un país i vaig voler profunditzar en aquest sentit.
Vaig sentir que Espanya podia ser un referent en relació al desenvolupament turístic i que jo, a través de la meva experiència en el sector, potser podia aportar el meu granet de sorra a projectes de turisme sostenible de països en vies de desenvolupament, contribuint de forma voluntària. D'aquí la meva formació en Turisme com a via de Cooperació Internacional i Desenvolupament Sostenible impartit per la George Washington University en col·laboració amb l'OMT.
La meva última incursió formativa va ser un Postgrau en Màrqueting de Continguts que vaig finalitzar l'últim any passat i que m'ha despertat la curiositat en altres disciplines del màrqueting digital que pretenc explorar tan aviat com em recuperi de l'any de treball dur.
 
- Per últim… ¿quin consell donaries als estudiants una vegada es trobin prenent decisions importants’ en acabar els seus estudis?

Que no tinguin por a equivocar-se perquè cada experiència és un aprenentatge que ens ajuda a seguir creixent professionalment i personalment. I sobretot, que cultivin alguna cosa que no s'ensenyi a les aules: l’actitud positiva i la proactivitat.