Professionals del sector debaten sobre el turisme local a Catalunya

Ponents de la jornada de Gestió Pública del Turisme Local a Catalunya
La jornada de Gestió Pública del Turisme Local a Catalunya: Reptes i Oportunitats va donar lloc a un espai de debat sobre polítiques, promoció i comercialització del turisme local.

28/03/2017

L'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB va reunir el passat dimarts 28 de març a diferents professionals del turisme procedents de l'àmbit públic i privat, que van tractar sobre les possibilitats del turisme local a Catalunya.

"Gestió Pública del Turisme Local a Catalunya: Reptes i Oportunitats" va dividir la jornada en dues taules rodones, moderades per l'historiador i periodista Xavier Carmaniu, que van valorar, principalment, les polítiques turístiques municipals i la gestió dels recursos turístics, així com la promoció i la comercialització del turisme local.

Carme Rubió, Subdirectora General de Desenvolupament Turístic Territorial de la Generalitat de Catalunya, va obrir la primera taula parlant sobre la implementació de la taxa turística i els recursos econòmics que havia aportat als municipis. A més, va anunciar que en breu, la nova llei impulsaria incrementar fins a un 50% els recursos monetaris procedents d'aquest impost que rebrien els ens locals i que es podrien destinar no només a promoció, sinó a polítiques de millora de la destinació turística.

A la taula també van participar Francesc Romagosa, coordinador del Postgrau d'Ecoturisme i Guia de Natura; Xavier Font, de l'Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona; i Antonio Paolo Russo, professor de la Universitat Rovira i Virgili, van manifestar la importància de la gestió del turisme de forma global, tenint en compte criteris de sostenibilitat, i no només de creixement. Els indicadors de sostenbilitat tenien en consideració aspectes ambientals, socials i econòmics, i eren eines claus pel seguiment  de la implantació de les polítiques sostenibles.

Ja a la segona taula, els ponents van tractar sobre les formes de promoció i comercialització del turisme local. Meritxell Caudet, responsable de Promoció i Comercialització de les Oficines de Turisme de la Xarxa de la Direcció General de Turisme, va iniciar la sessió analitzant com havien evolucionat les oficines de turisme en les seves tasques i funcions, de passar de ser informadores sobre els atractius del territori als turistes, a contribuir en la comercialització i promoció de productes turístics de les destinacions.

Marc Genés, tècnic de l'Àrea de Promoció Econòmica i Turisme del Consell Comarcal del Baix Empordà, va explicar les estratègies de promoció turística que s'havien impulsat des de la seva institució per reduir l'estacionalitat del turisme. Per l'altra banda, Cristina Recasens, Directora d'Àmbit de Gestió de Cultura, Educació i Promoció de Sant Cugat del Vallès, va relatar quin era el model que s'havia implantat a la seva ciutat basat en el turisme cultural, turisme de natura, turisme esportiu i turisme empresarial.

A la darrera sessió, Leire González, Destination Marketing Sales Executive de Tripadvisor, també va destacar la importància de la presència del turisme al món online i la forma de comercialitzar el turisme mitjançant les opinions dels usuaris, de manera que el viatge del turista doni una bona experiència com a resultat.

La jornada va oferir diverses visions sobre el turisme local i la seva gestió pública amb prestigiosos experts del sector.