L'Informe de la comunicació a Catalunya apunta indicis de recuperació econòmica

Presentació de l'Informe de la Comunicació a Catalunya 2015-2016
Foto: InCom.
L'Institut de la Comunicació de la UAB ha elaborat una nova edició de l'Informe de la comunicació a Catalunya, dedicat al període 2015-2016. Entre altres conclusions, apunta una certa recuperació econòmica, així com mancances destacables en polítiques públiques.

29/09/2017

El 28 de setembre, l'Institut de la Comunicació (InCom-UAB) va presentar la novena edició de l'Informe de la comunicació a Catalunya, dedicada al bienni 2015-2016, amb l'objectiu de continuar contribuint a enfortir el sector de la comunicació al nostre país. L'acte va tenir lloc al Palau Robert de Barcelona.

L'Informe 2015–2016 aporta molts elements de coneixement informat per interpretar el sector de la comunicació a Catalunya i, eventualment, actuar-hi. Els principals que identifiquen i analitzen els editors són:

  • La "capacitat d'apropiació de la innovació tecnològica" en producció -en la qual, en general, les empreses de Catalunya estan al dia- i distribució de continguts -en què els darrers anys les iniciatives de Catalunya han perdut pes-, al mateix temps que han guanyat importància uns pocs -cada vegada menys- actors globals, sobretot digitals i de les antigues operadores de telecomunicacions.
  • Nivells molt alts, comparables a països de l'entorn, de disponibilitat i ús de connexions de banda ampla, mòbils, tauletes, ordinadors…, que transformen els hàbits d'ús i consum comunicatiu, amb multiplicitat de conseqüències sobre l'ecosistema comunicatiu (distribució, mercat, oferta...).
  • Indicis de recuperació econòmica, especialment visibles en els ingressos publicitaris, tot i que amb magnituds lluny de les d'abans de la crisi, i amb un grau alt d'incertesa pel que fa al model d'explotació econòmica.
  • El pes de les polítiques de comunicació a Catalunya, en paraules dels editors, "encara molt focalitzades en l'ordenament del paisatge tradicional" i "amb una capacitat d'intervenció molt limitada pels recursos econòmics disponibles i, al mateix temps, per la concurrència, en el mateix espai demogràfic, territorial i social del sistema comunicatiu espanyol". El marc de competències que té no ha permès a Catalunya entrar en iniciatives de polítiques de comunicació importants en altres països (ajuts indirectes als mitjans i serveis de comunicació, incentius fiscals, foment de nous actors…). Aquesta limitació de recursos ha llastat, de manera "important", "una política de comunicació adreçada a reforçar el sistema i no només a la resistència", amb una incidència negativa especial sobre la ràdio i la televisió públiques nacionals.

Col·laboració interuniversitària

L'obra, elaborada per vint investigadors de diverses universitats i entitats professionals catalanes, proporciona una anàlisi acurada del sector. L'Informe compta des del seu naixement amb el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa. L'acte va ser presidit pel director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Jordi del Río, i hi van participar Virginia Luzón, vicerectora de Comunicació i de Promoció de la UAB; la directora de l'InCom-UAB, Amparo Huertas; i l'autora de l'epíleg de l'obra i membre del comitè científic Maria Corominas.

L'Informe de la comunicació a Catalunya és un projecte biennal de l'InCom-UAB que va néixer l'any 2000 i, des de la seva creació, compta amb el suport de la Generalitat i el patrocini de Gas Natural Fenosa. Aquest treball de l'InCom-UAB és un instrument de treball al servei del conjunt del sector comunicatiu, el qual inclou els responsables polítics, culturals i socials que han de prendre decisions sobre un sector que és estratègic per al país.

L'obra ha comptat amb la participació d'un total de vint autors i autores, procedents de l'àmbit universitari -concretament, de cinc universitats i de sis grups reconeguts per la Generalitat de Catalunya- i de l'àmbit professional. L'equip coordinador ha estat format per Marta Civil (InCom-UAB), Joan M. Corbella (UPF), Carme Ferré (UAB) i Joan Sabaté (URL).

A la novena edició, la Societat Catalana de Comunicació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, hi ha participat com a subscriptor institucional, i ComScore, Inc; Infoadex i el Portal de la Comunicació (InCom-UAB) han col·laborat oferint material i dades fonamentals per a l'anàlisi que s'ha dut a terme.

L'Informe es publica amb accés obert i gratuït dins del web de l'OCC InCom-UAB (http://observatoricomunicacio.cat/informe/), com a cinquè volum de Lexikon Informes, una col·lecció especialitzada de la Direcció General de Difusió de la Generalitat de Catalunya, i en format ePUB (http://llibreria.gencat.cat).

Més informació: InCom-UAB