Els alumnes del Màster en Arxivística i Gestió de Documents visiten la Ciutat de la Justícia

Visita a la Ciutat de la Justícia
Els estudiants van poder conèixer de prop el circuit de la documentació judicial i el funcionament de la Xarxa d'Arxius Judicials de Catalunya, gràcies a una visita guiada amb responsables de l'arxivística i administració de la justicia.

07/06/2018

El 5 de juny, els alumnes de 1r curs del Màster en Arxivística i Gestió de Documents van fer una visita guiada a les instal·lacions de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.

Acompanyats per Xavier Gayán, responsable de la coordinació d’arxius de la Ciutat de la Justícia, van tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà el funcionament de l’equipament, en general, i dels arxius, en particular.

A la Ciutat de la Justícia hi ha tres centres d’arxiu que pertanyen a la Xarxa d’Arxius Judicials de Catalunya: l’Arxiu Central dels jutjats del partit judicial de Barcelona, l’Arxiu Central dels jutjats del partit judicial de l’Hospitalet de Llobregat, i l’Arxiu Judicial Territorial de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.

Actualment, aquests arxius custodien més de setanta-tres quilòmetres de documentació que produeixen els òrgans judicials en l’exercici de les seves funcions, tot garantint-ne la seguretat i la integritat, com també el control de les condicions ambientals i de conservació que impedeixen que els documents es deteriorin.

Després de la rebuda i d’una explicació introductòria, els alumnes van escoltar la reflexió de Federico Vázquez Osuna, historiador especialista en l’administració de justícia i la repressió, sobre la importància dels arxivers, la preocupació de les fonts documentals al segle XXI i la regressió en temes d’accés.

Seguidament, Xavier Gayán els va oferir una xerrada sobre les característiques generals de la Xarxa d’Arxius Judicials de Catalunya, amb una atenció especial als centres d’arxiu de la Ciutat de la Justícia, i fent èmfasi en el control, la gestió i l’avaluació de la documentació, els sistemes informàtics implementats i també la tasca de la Junta d’Expurgació de la Documentació Judicial de Catalunya.

A continuació, i per completar la visita, van fer un recorregut per algunes de les dependències més representatives per il·lustrar el circuit de la documentació judicial: àrees de transferència, de lliurament i devolució, de tractament, de treball, alguns dipòsits, una sala de vistes i l’auditori. Finalment, van poder veure una selecció de documents dels diferents fons.

Els alumnes valoren molt positivament aquesta interessant visita a uns arxius que contribueixen, amb els seus serveis, al bon funcionament dels òrgans judicials i a la transparència de l’administració de justícia.

Podeu consultar la notícia a Administració de justícia de CatalunyaAlumnes d'arxivística i gestió de documents de la UAB visiten l'arxiu de la Ciutat de la Justícia