Debat obert sobre l’arquitectura dels títols
13/01/2017
El debat va comptar amb la presència del vicerector de Programació Acadèmica i Qualitat Dr. Josep Ros i la delegada per a la Programació Acadèmica Dra. Maria Valdés. L’Equip de Deganat elaborarà les conclusions del debat, les quals, juntament amb les dels altres centres de la universitat, seran la base de la redacció d’un document que serà discutit i aprovat, si escau, en un claustre d’universitat a començament de març.
El debat ses va centrar en blocs diferents d’acord amb el guió proposat per l’Equip de Deganat, a partir d’un document base elaborat per l’Equip de Govern. El vicerector, en el seu parlament inicial, va insistir en la necessitat de donar un impuls a la programació de la UAB, a partir de la revisió dels títols actuals i de la programació de títols nous per al 2018/2019, aprofitant un moment en què la majoria de centres ha passat amb èxit el procés d’acreditació. Les diverses intervencions del degà, del professorat i dels estudiants i les estudiants van contribuïr a la reflexió sobre les directrius d’aquests processos i sobre les eventuals dificultats que poden comportar.
En els tres primers blocs de discussió es va analitzar la posició dels estudis de la facultat en el sistema universitari català i en la UAB, i l’estructura, caràcter i naturalesa dels títols. Pel que fa als criteris que han de regir les modificacions de títols ja existents o la programació de títols nous, es va remarcar la necessitat de potenciar els estudis interdiscisplinars tant en l’àmbit del propi centre com especialment en col·laboració amb altres Facultats de la UAB; es va parlar de l’oportunitat de flexibilitzar els plans d’estudis permetent estructures diverses —títols complementaris, títols “a la carta”, presència d’una optativitat més gran, etc.—;i es va reflexionar sobre la manera òptima de combinar els objectius formatius i els que facilitin l’ocupabilitat dels titulats.
El darrer bloc de discussió es va centrar en l’assignació de recursos de professorat. Els participants van fer notar l’impacte que va tenir en el sistema —i, en concret a la Facultat i en els centres creats en origen— el pas obligat de tots els estudis universitaris de tres a quatre anys, a cost zero i en un moment de crisi econòmica aguda. També es va insistir que els criteris d’assignació de recursos haurien de tenir més en compte el nivell de recerca dels centres i departaments, en la mesura que contribueix a millorar la docència.