FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

El Dia Mundial sense tabac, en perspectiva
Informació sobre el Dia Mundial sense tabac 05.06.2018 Salut  -  El passat dijous 31 de Maig es va celebrar el Dia Mundial sense tabac englobat en la Setmana sense fum. La FAS va organitzar l’últim Xiringu del curs per sensibilitzar la comunitat universitària sobre els perills que suposa el consum de tabac, una de les principals causes evitables de mort al món.

Des del Programa de Salut de la Fundació Autònoma Solidària es va realitzar un Xiringu a la Plaça Cívica, l’últim Xiringu del curs 2017-2018, per informar sobre el tabac i realitzar cooximetries gratuïtes. Durant el passat any 2017 des del Xiringu es van realitzar un total de 114 cooximetries a la comunitat universitària.

Les cooximetries mesuren, en l’aire expirat, la concentració de monòxid de carboni en parts per milió (ppm), de manera que una concentració major de 7ppm en oxigen és indicador de risc. El monòxid de carboni (o CO) s’inhala de la cigarreta, va als pulmons i dels pulmons passa a la sang privant-nos així de l’oxigen vital.

Vine a la FAS i demana fer-te una cooximetria! Aquest servei està disponible per tothom a les oficines de la FAS en l’horari d’atenció habitual.

Els mites sobre els perjudicis que te sobre la salut fumar tabac convencional o tabac de cargolar són un clàssic. Es té la falsa creença que és més sa i natural el segon, però en realitat, el tabac de cargolar no té tantes regulacions com el convencional i, per exemple, les empreses productores no estan obligades a informar sobre tots els productes que conté, com la nicotina o altres additius químics. No és, doncs, més sa ni “enganxa” menys que el tabac convencional.

Segons dades de la OMS, el tabac és responsable d’aproximadament 3,5 milions de morts l’any, el 80% de les quals són degudes a càncer de pulmó, bronquitis i emfisemes, i quasi un 17% de les quals són degudes a aturades cardíaques. Aleshores sorgeix la pregunta: per què el tabac és una droga legal si produeix tantes morts?

Per respondre a aquesta pregunta ens hem de fixar en qüestions econòmiques: en legalitzar una droga hi ha un control no només en la seva producció sinó també d’impostos de la seva venda: l’impost sobre el valor afegit (IVA) i també els impostos especials que se li apliquen. En el cas del tabac, segons fonts de l’Agència Tributària, Espanya va arribar a recaptar 6.677 milions d’euros d’impostos especials només durant l’any 2016, una dada només superada pels impostos sobre els hidrocarburs.

Recorda que, per deixar de fumar, el Servei Assistencial de Salut de la UAB compta amb un programa de deshabituació al tabaquisme que és confidencial i gratuït. Prèvia consulta amb el/la doctora s’elaborarà un pla personalitzat per tal que puguis deixar de fumar.

Anar a Notícies