FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Acadèmia i refugi a debat a la Complutense de Madrid
09.01.2018 Cooperació  -  La FAS va participar en una jornada internacional sobre la protecció del personal docent i investigador en l’àmbit de l’acollida. Aquesta trobada tenia com a objectiu sensibilitzar sobre els refugiats i millorar la llibertat d’expressió dels investigadors i investigadores.

El passat 18 de desembre va tenir lloc la Jornada Internacional “Refugiadas/os: la protección del personal docente e investigador en riesgo. La academia y el refugio” a  la Universidad Complutense de Madrid (UCM). La Laura Riba, tècnica del Programa Acollida, va participar-hi en representació de la Fundació Autònoma Solidària.

L’objectiu d’aquesta trobada oberta al públic va ser sensibilitzar sobre els motius múltiples d’asil i marcar la necessitat de lluitar per una societat inclusiva. Es va posar èmfasi en la necessitat de millorar la protecció internacional dels drets humans i, en especial, la llibertat d’expressió i opinió que afecta la producció científica. A més, es va conscienciar a ONGs, administracions i estudiants, entre d’altres, sobre el potencial d’acollida que tenen els centres universitaris en relació al refugi.

La benvinguda va córrer a càrrec de Mercedes Gómez, Vicerectora de Política Acadèmica i Professorat de la UCM; mentre que Manuel Sierra (UPM) i Silvia Gallart (UC3M) van presentar el programa. Seguidament, Elle de Lange (SAR) va parlar sobre els valors de l’acadèmia, la seva defensa i protecció.

Durant tota la jornada, les universitats assistents van parlar sobre experiències personals del Personal Docent i Investigador (PDI) amb refugiats acollits. És el cas de la UCM i la Universitat d’Amsterdam, on Feras Naes i Gruhfan Ahmad van donar una visió sobre la seva arribada des de Síria i Iraq, així com la seva integració ens els equips d’investigació de les respectives universitats. Al seu torn, Consuelo Giménez, Directora de Cooperació al Desenvolupament de la UAH, va moderar la taula.

D’altra banda, Sara Parra i Elena Vázquez, advocades d’ActivaT Abogad@s van explicar les vies legals i segures per accedir a Espanya i les possibilitats per les universitats. Posteriorment es va connectar telemàticament amb Daniel Munier, Director de Advocay de SAR (Scholars at Risk), que va posar en context la situació mundial de la llibertat acadèmica. Finalment, Elle de Lange i Karolina Cantoni (Universitat de Gotemburg) van dinamitzar el taller d’acollida a refugiats PDI i exemples de bones pràctiques per a xarxes regionals i nacionals de suport, on es van plantejar solucions a un problema real.

La jornada va concloure amb la lectura de les demandes CRUMA a les institucions per part de Guillermo Cisneros, president de l’entitat, i Carlos Andradas, Rector de la Universidad Complutense de Madrid.

Pel que fa a la FAS, la trobada també va servir per fer xarxa i conèixer què fan les altres universitats i entitats en matèria d’acollida. Ja s’està treballant per crear un altre espai d’intercanvi i de coneixement durant l’any 2018, que permeti a les universitats treballar conjuntament per potenciar la seva pròpia capacitat d’acollida.

Anar a Notícies